FAQ
Er du i tvivl om noget omkring produkter eller din bestilling?
På siden her har vi samlet en oversigt over de spørgsmål, vi oftest får – og svarene på dem.
Du kan også finde en masse nyttig viden om ventilationsfiltre i vores podcastepisoder. De er virkelig velproducerede i samarbejde med nybyggerpodcasten.dk, og de svarer på de fleste spørgsmål, du må have om filtre, indeklima og ventilationsanlæg.
Ventilationsfiltre
Jeg ved ikke hvilket filter/anlæg jeg har
For at finde ud af hvilket anlæg du har eller hvilket filter, du skal benytte, kan du gøre følgende:
- Find dit anlæg (Sidder ofte på loftet, i kælderen eller i bryggerset)
- Undersøg hvornår anlægget er fra (Du finder ofte årstal + anlægsnavn og model på anlægget.
- Find anlægsnavn på det lille betjeningspanel (Sidder ofte i køkkenet eller bryggeret)
- Mål dine filtre for at finde den rigtige størrelse (Så er du helt sikker, inden du bestiller. Målene står inde på alle vores produkter på hjemmesiden, og du kan søge filtre frem på mål her)
- Beslut hvilken filtertype du vil have (Se filtertyperne her)
- Undersøg hvor mange filtre dit anlæg skal bruge (oftest 2 stk.)
Hvis du kender anlægsnavn og model, kan du også finde dit næste filter under filterguiden.
Hvis du skulle have et anlæg, som vi ikke har filtre til i vores shop, er du velkommen til at kontakte os, for at høre om dine muligheder.
Kan jeg selv skifte mit filter?
Ja. Ventilationsanlæg er lavet, sådan at brugeren selv kan udskifte filtre let og enkelt.
Hvis du er i tvivl, har vi også udarbejdet nogle instruktionsvideoer til, hvordan du laver et filterskift på nogle af de gængse anlæg. Videoerne kan du se på vores Youtube-kanal her.
Er du stadig i tvivl, kan du finde mere information i manualen eller kontakte vores Kundeservice for hjælp.
Hvor er mit ventilationsanlæg?
Hvis du ikke kan finde dit ventilationsanlæg, er der tre mulige placeringer, hvor du kan kigge:
- Loftet
- Bryggers/teknik rum (oftest i et kosteskab)
- Skjult loft i lejlighedens entré
Er du stadig i tvivl om placering, kan du følge rørføringen i din bolig, som vil lede dig hen til dit ventilationsanlæg.
Hvordan skal mit filter vende?
På vores Pollen- og SafeAir filtre sidder der en pil. Pilen skal vende ind mod krydsveksleren.
Et Standardfilter (filtermåtte/EcoBlue filter) skal altid vende med den blå side opad og den hvide side mod krydsveksleren, så den beskidte luft rammer den blå side og den filtrerede luft kommer ud på den hvide side.
På vores Youtube-kanal har vi lavet videoer, der viser et filterskift af de mest gængse filtre, hvor du kan se, hvordan dit filter skal vende.
Hvis du har yderligere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vores Kundeservice.
Jeg har modtaget to forskellige filtre – hvordan skal de placeres i mit anlæg?
Hvis du har købt et andet filter end et Standardfiltersæt, skal du have den fineste filtrering på friskluftsforsyningen – dvs. i den side, hvor luften kommer ind udefra og bliver blæst ind i dit hjem.
Standardfilteret skal sidde i den side, hvor luften bliver trukket ud fra boligen.
Et lille trick til at finde ud af hvilken side der er indgående luft er, at om vinteren vil filteret være koldt, mens filteret på udgangssiden vil være varmt.
Om sommeren vil der kunne være blade og insekter på indgangssiden, mens udgangsfilteret kun vil være snavset af almindeligt husstøv.
Vi har udarbejdet videoer, der kan være behjælpelige til at vise, hvordan et filterskift foretaget i nogle af vores mest gængse anlæg ser ud her.
Du er også altid velkommen til at kontakte vores Kundeservice, som med glæde vil hjælpe dig.
Hvorfor sidder der to filtre i mit anlæg?
Du skal altid benytte to filtre til et filterskift. Ét til indsugningen og ét til udsugningen. Hvis du ønsker en bedre filtrering af de partikler, der kommer ind i dit hjem, anbefaler vi, at du monterer enten et Pollenfilter eller et SafeAir filter i indsugningssiden af dit ventilationsanlæg.
Ved udsugningen kan du nøjes med at indsætte et Standardfilter da det primære formål med dette filter er at holde dit anlæg fri for det støv og snavs, der bliver suget ud af din bolig.
Kan jeg støvsuge mit filter?
Nej. Vi anbefaler ikke, at du støvsuger dit filter. At støvsuge det fjerner dele af filteret og fibrene fra filteret. Derudover vil filteret aldrig blive helt rent ved støvsugning. Ved støvsugning fjerner du ikke støvet i dybden og får blot flyttet støvet fra den beskidte side til den rene og opnår derved også en dårligere filterkvalitet.
Hos Filterhuset anbefaler vi i stedet, at du løbende holder øje med dit filter og skifter det efter behov alt afhængig af din boligs placering og behovet i hjemmet.
Kan jeg vaske mit filter?
Nej. Hvis du vasker dit filter, ødelægger du filterstrukturen i dit filter. Kombinationen af støv og vand kommer til at ligge som en mudret masse på dit filter. Et fugtigt filter er desuden en rigtig god grobund for svampesporer - f.eks. skimmelsvamp, så vi kan ikke anbefale at vaske det. Hvis du vil være sikker på, at dit filter lever op til kravspecifikationen og virker som forventet, så er det bedre at udskifte det i stedet for at vaske det.
Hvor ofte skal jeg skifte filter?
Det er svært at sætte præcise tal på hvornår der skal skiftes filter.
I teorien holder et filter evigt, hvis luften er 100% ren, men det er den jo desværre ikke.
Filtrets levetid afhænger af hvor meget støv der filtreres fra, og filtret skal skiftes når det er fyldt. Har du et fint filter fanger det i sagens natur flere partikler end et groft filter, og holder længere end et groft filter.
Der kan være stor forskel på hvor meget støv der er i og omkring en bolig. Det er derfor vigtigt at du efterser dit filter regelmæssigt og skifter efter behov.
Anlægsproducenterne anbefaler som oftest at du efterser dit filter hver 3. måned. Det er vores erfaring at et Standardfilter ved normal brug holder ca. 3 måneder og Pollenfilteret og SafeAir filteret holder ca. 6 måneder.
Du ser let om filteret skal skiftes ved at se på den rene side af filteret. Er filtermediet misfarvet af gennemtrængende støv og er filtret mættet af støv, skal det skiftes. Er renluft-siden af filteret rent og hvidt, kan du trygt fortsætte med at bruge det.
Læs mere om hvornår og hvor ofte dine filtre skal skiftes her.
Er jeres filtre lige så gode som et original-filter?
Ja! Vi producerer og udvikler selv vores filtre i Farum: Her kan vi sikre os, at filtrene bliver lavet af de bedste materialer, samtidig med at vi konstant udvikler nye og bedre filtre. Faktisk producerer vi filtre til flere af anlægsproducenterne på det danske marked, så du kan i høj grad stole på, at vores filtre er i god kvalitet.
Det filter som dit anlæg kom med er i den groveste filterklasse og lever kun lige op til kravene for filtre. Ønsker du derfor et sundt og rent indeklima til dig og din familie, anbefaler vi, at du skifter til et bedre filter i en finere filterklasse på indsugningssiden.
Vi har følgende filterklasser med en bedre filtrering:
Du skal altid benytte to filtre til et filterskift. Hvis du ønsker en bedre filtrering, anbefaler vi, at du monterer enten et Pollenfilter eller et SafeAir filter i indsugningssiden af dit ventilationsanlæg.
I udsugningssiden kan du nøjes med at sætte et Standardfilter, da filterets funktion på denne side kun er at holde dit anlæg fri for støv og snavs.
Vi har udarbejdet et blogindlæg, som forklarer, hvad de forskellige filterklasser betyder for dit indeklima. Læs mere her.
Har jeg brug for et finere filter?
Vi anbefaler altid, at du benytter et filter i en af de fineste filterklasser i indsugningssiden. Disse filtre er nemlig de bedste til at filtrere skadelige mikropartikler fra og ikke blot støv. Et bedre filter giver dig det bedste og sundeste indeklima, hvilket er vigtigt for helbredet og godt for din familie.
Vi anbefaler også, at du benytter et finere filter, hvis du eller en anden i hjemmet lider af allergi. Her vil et finere filter filtrere eksempelvis pollenstøvet fra. I tilfælde af allergi kan du enten vælge at benytte vores Pollenfilter (filterklasse F7) eller et filter med endnu finere filtrering som vores SafeAir filter (filterklasse F9).
Hvis du ønsker at vide mere om de forskellige filterklasser og deres effekt på dit indeklima, kan du læse med på vores blog her.
Hvad er et Pollenfilter?
Et Pollenfilter er i virkeligheden ”bare” et bedre og finere filter end Standardfilteret. Pollenpartiklerne er mindre, end hvad et Standardfilter kan opfange. Derfor kaldes de finere filtre populært for et ”Pollenfilter”.
I virkeligheden burde vi bare kalde det grovfilter og finfilter.
Alle filtre testes i henhold til en EN/ISO-standard for partikelfiltrering. Et Standardfilter hedder et "grovfilter klasse 4", mens et Pollenfilter hedder et "finfilter klasse 7" – forkortet G4 og F7.
Et F7 finfilter opfanger langt flere af de små skadelige partikler i luften omkring os. Det er ikke alene pollen, men også trafikforurening, brændeovnsrøg, støv og andre urenheder. Vil du have renere luft i dit hjem og dermed sikre dig selv og din familie et bedre og sundere indeklima, bør du vælge et Pollenfilter til din indsugning i anlægget.
Et Pollenfilter laver lidt mere modstand i luftstrømmen. Derfor har det også et større overfladeareal end et Standardfilter. Herved kompenserer vi for modstanden ved at øge overfladearealet.
De fleste moderne ventilationsanlæg kan bruge Pollenfiltre i friskluft-/indsugningssiden.
Har du gener af brændeovnslugt fra egen eller naboens skorsten, kan du med fordel anvende vores kombination af Pollenfilter og aktiv kul (vores Kulfilter). Dette filter fjerner både de skadelige partikler og lugten.
Her hos Filterhuset har vi også udviklet et endnu bedre filter med en endnu finere filtrering, der hedder SafeAir. Vores SafeAir filter er i filterklasse F9 og kan derfor filtrere endnu flere sundhedsskadelige partikler fra i dit hjem end Pollenfilteret.
Hvad er forskellen på et SafeAir filter og et SafeAir Plus filter?
Vores SafeAir filtre er i filterklasse F9. De er altså de fineste filtre på markedet, som kan sættes i et boligventilationsanlæg. Den eneste forskel på SafeAir filteret og SafeAir Plus filteret er, at SafeAir Plus filteret også fjerner uønskede lugtgener gennem et Kulfilter.
SafeAir Plus filtret kommer enten med et separat Kulfilter, som skal placeres under SafeAir filteret i ventilationsanlægget, eller også kommer det som et SafeAir filter, hvor Kulfilteret er monteret på forhånd.
Hvor farlig er brændeovnsrøg for mig og min familie?
Når vi for alvor træder ind i efteråret, bliver der tændt op i brændeovnen i rigtig mange danske hjem. Fyringssæsonen sættes i gang, og brændeovnen bliver centrum for hyggen og giver samtidig god varme i hjemmet.
Men hvor farlig er brændeovnsrøgen egentlig for helbredet?
Brændeovnsrøgen forurener faktisk hjemmene i villakvarterer i ligeså høj grad, som de mest trafikerede veje i landets største byer. Brændeovns-os er derfor et generelt problem, som berører os alle.
Røgens skadelige mikropartikler kan trænge ned i lungerne, gå over i blodbanerne og forårsage sygdomme som lungekræft, hjerte-kar-sygdomme og luftvejslidelser som astma og betændelse i den del af lungerne, der hedder bronkierne (kronisk bronkitis).
På vores vidensblog giver vi råd og vejledning til, hvordan du opnår det bedste, mest optimale og sundeste indeklima, samt hvilke forholdsregler du skal gøre dig i forbindelse med fyring i din brændeovn – eller hvis det er naboerne der fyrer.
Læs hvordan i blogindlægget på vores vidensblog her.
Hvilke tegn er der på, at mit ventilationsanlæg ikke virker længere?
- Tjek betjeningspanelet til dit anlæg – hvis filteralarmen blinker, skal du efterse dit filter.
- Hvis du oplever kondens på dine ruder, er det et tegn på, at dit ventilationsanlæg ikke kører optimalt, eller at dine filtre er tilstoppede.
- Hvis dit anlæg larmer eller vibrerer mere end normalt, er det også et tegn på, at anlægget ikke virker optimalt. En mulig løsning til dette problem kan være et filterskift.
Det er vigtigt, at du får tjekket, om dit filter skal skiftes, da et helt mættet filter kan være grunden til et ikke optimalt ventilationssystem. Du kan læse mere om filterskift her.
Hvis dit ventilationsanlæg stadig ikke virker optimalt, opfordrer vi dig til at kontakte en fagmand, der har helt styr på dit ventilationsanlæg. Vi kan anbefale disse.
Der er en støv-ring på væggen omkring mine indblæsningsrør. Er det filteret, den er gal med?
Ja. Hvis du oplever en støv-ring, kan dette sagtens være et tegn på, at dit filter skal skiftes.
Vi anbefaler, at du efterser dit anlæg én gang hver tredje måned, for at tjekke filtrenes kvalitet. Du kan vælge at bruge et Standardfilter i dit anlæg, men du kan også i forbindelse med et filterskift overveje at opgradere til et finere filter, der giver dig et bedre og renere indeklima – som vores SafeAir filter eller vores Pollenfilter.
Støvsugerposer
Hvordan finder jeg mine støvsugerposer?
Gå til denne side med samlingen af alle vores støvsugerposer og følg vejledningen for oven.
Du kan med fordel sammenligne med højde og bredde på plast-/papstykket på dine egne støvsugerposer. På hver produktside finder du under fanen Specifikationer højde og bredde på produktets plast-/papstykke.
Hvis dit støvsugerpose-mærke ikke er på listen, eller hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på info@filterhuset.dk.
Skal jeg vælge originale eller uoriginale støvsugerposer?
Hos Filterhuset fører vi både originale og uoriginale (kompatible) støvsugerposer. Vi skriver på hver enkelt produktside, om støvsugerposerne er originale eller uoriginale. Dit valg afhænger af dine prioriteter. Her er en sammenligning af originale vs. uoriginale støvsugerposer:
Originale støvsugerposer:
- Perfekt pasform - Designet til din støvsugermodel, hvilket minimerer risikoen for utætheder.
- Høj kvalitet - Producenten sikrer god filtrering og holdbarhed.
- Bedre sugeevne - Mindre risiko for tilstopning, hvilket kan bevare støvsugerens ydeevne.
Uoriginale (kompatible) støvsugerposer:
- Billigere - Er som regel billigere end de originale.
- Flere valgmuligheder - Mange mærker tilbyder kompatible poser med gode filtre.
Emhættefiltre
Hvordan finder jeg et kulfilter til min emhætte?
Først og fremmest kræver det, at man kan montere et kulfilter i din emhætte. Det er ikke alle modeller, man kan det i. Hos Filterhuset fører vi ikke almindelige fedtfiltre.
Det bedste er at følge vejledningen på denne side med alle vores kulfiltre til emhætter. Vi anbefaler, at du sammenligner med, målene på dit nuværende kulfilter inden bestilling. Det er altid et godt pejlemærke at kigge på filterets dimensioner.
Abonnement
Er der bindingsperiode på mit abonnement?
Nej, der er ikke nogen bindingsperiode på dit abonnement. Dit abonnement kan opsiges når som helst. Du skal blot huske at opsige det senest 48 timer inden din næste levering, hvis du ikke ønsker denne.
Kan jeg ændre i mit abonnement?
Ja! Du kan sagtens ændre dit abonnement. Dit abonnement er fleksibelt, og du kan selv ændre det helt frem til 48 timer inden din næste levering. Hvis du ikke når at lave ændringerne inden de 48 timer før næste levering, så vil ændringerne træde i kraft ved den efterfølgende levering. For at ændre dit abonnement skal du logge ind på din abonnementsside.
Kan jeg have flere produkter i mit abonnement samtidig?
Ja, det kan du sagtens. Du kan frit slette og tilføje flere produkter til dit abonnement løbende – og du kan vælge forskellig leveringsinterval for hvert produkt – så du f.eks. kan vælge at få leveret Pollenfilter i sommerhalvåret og SafeAir filter i vinterhalvåret samt Standardfiltre året rundt.
Du kan også sagtens tilføje et produkt til din kommende abonnementsordre, som du kun vil modtage én gang.
Hvad kan jeg vælge af leveringsform på mit abonnement?
Du kan både vælge at få leveret til en pakkeshop eller leveret hjem til din adresse.
Hvordan opretter jeg et abonnement?
Find de produkter du ønsker at abonnere på og i stedet for at vælge at købe dem som "Engangskøb". vælger du det leveringsinterval, du ønsker på dit abonnement. Når du har gjort det for de produkter, du ønsker at købe, går du til checkout, som du plejer, og færdiggør din ordre.
Kan jeg købe et filter som et "Engangskøb" og et filter på "Abonnement" i samme ordre?
Ja, det kan du sagtens. Du går blot ind på hvert produkt, du ønsker at købe og vælger, om det skal købes som et "Engangskøb" eller på et "Abonnement".
Hvordan opsiger jeg mit abonnement?
Du kan til enhver tid opsige dit abonnement – og dit abonnement kan opsiges helt indtil 48 timer før din næste levering. Hvis du ikke når at opsige det inden da, vil ændringerne træde i kraft ved den næste levering.
Log ind på din abonnementside for at opsige dit abonnement.
Kan jeg tilføje flere produkter til en kommende levering?
Ja, det kan du sagtens. Log ind på din abonnementsside og tilføj de produkter, du ønsker på dit abonnement.
Kan jeg ændre hvor ofte jeg vil modtage mine filtre?
Ja, det kan du sagtens. Du skal blot logge ind på din abonnementsside og ændre det, og du kan gøre det helt indtil 48 timer før din kommende levering. Når du ikke at ændre det, inden de 48 timer før, vil ændringen træde i kraft til den næste levering.
Kan jeg fortryde min ordre, efter den er afsendt?
Ja, det kan du i mange tilfælde godt. Læs mere om returnering her.
Bestilling
Kan jeg få en bedre pris?
Vi har løbende tilbud og rabatter hos Filterhuset. Du kan altid følge med i eventuelle tilbud på vores hjemmeside eller følge med på vores Facebook-side. Du kan desuden med fordel skrive dig op til vores nyhedsbrev. Her annonceres alle tilbud, og du vil desuden modtage spændende blogindlæg om luftforurening, partikler m.m.
Er du i en grundejerforening eller et boligselskab, og er I flere der slår jer sammen om købene, så kontakt vores Kundeservice for at få et godt tilbud og en eventuel mængderabat.
Hvorfor er der lang leveringstid på mine filtre?
Når du bestiller dine filtre hos os, kan du se hvor lang leveringstid du kan forvente på dine filtre. Det kan dog være svært at forstå, hvis du har kigget på flere varer der har forskellig leveringstid. Vi arbejder altid på at levere dine varer så hurtigt som muligt.
Bestiller du en vare der har kort leveringstid, samt en med lang leveringstid, skal du forvente at begge dine varer bliver leveret sammen og altid først når din vare med lang leveringstid er klar.
Vi sender nemlig altid din ordre samlet. Det gør vi både af økonomiske og miljømæssige årsager – og naturligvis også for at spare dig for den ekstra tur til pakkeshoppen.
Forskellige leveringstider
Mange af vores varer laver vi selv i vores produktion i Farum – nogle varer køber vi hos vores leverandører. Det ville selvfølgelig være rart altid at have alle varer på lager. Men med så mange varenumre, som vi fører, kan vi ikke have plads til dem alle. Derfor sørger vi for kontinuerligt at have de mest populære varer på lager. Andre produkter produceres/købes hjem ved bestilling.
På hver enkelt produktside kan du se den forventede leveringstid på netop dette produkt.
Vi arbejder naturligvis altid på at levere dine varer så hurtigt som muligt.
Kan vi få rabat, hvis vi er flere?
Vi har løbende gode tilbud og rabatter. Vi tilbyder også mængderabat på nogle af vores produkter. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få at vide, når vi kører en kampagne.
Hvis I er et boligselskab, en grundejerforening eller en ejerforening, kan I kontakte vores Kundeservice, som gerne udarbejder et tilbud, der passer jeres behov.
Hvornår har I tilbud?
Vi tilbyder løbende vores kunder tilbud på Filterhusets webshop. For at få besked om vores tilbud og kampagner, kan du skrive dig op til vores nyhedsbrev. I nyhedsbrevet sørger vi for at oplyse om vores tilbud.
Du kan desuden følge med på vores Facebook-side, hvor du også kan holde dig opdateret på de fleste af vores kampagner.
Returnering/reklamation
Filterene passer ikke i mit anlæg. Kan jeg bytte dem?
Vi har gjort det let for dig at sende dine ubrugte filtre retur. Vi har altid:
- 30 dages returret
- To års ombytningsgaranti
Returnering
I forbindelse med returnering af produkter til Filterhuset kan du let bestille returfragt hos os. Vi har i samarbejde med Shipmondo givet dig muligheden for at kunne returnere dine pakker gennem os - returportalen finder du her.
Du kan returnere varer, som du har købt hos os ved at bestille en returseddel og returfragt her.
Hvis du vælger at returnere en pakke og ikke benytte vores returportal, skal du sende en mail med information om at en pakke er på vej retur til os. Du skal sende mailen til info@filterhuset.dk, husk også at sende sporingslink til returpakken.
Betaling af returfragt
Vi har gjort det let og billigt at returnere varer til Filterhuset. Prisen for returpakken modregnes i dit tilgodehavende, når vi refunderer din betaling.
For en uddybning af disse punkter, kan du gå ind og læse vores handelsbetingelser. Køber står selv for betaling af returfragt.
Skulle du være i tvivl om, hvorvidt du kan returnere dit produkt, kan du altid kontakte os her.